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This study offers a radical and multidisciplinary method of examining household formation and recognizes residence as the critical determinant of all household forming practices.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Families. --- Family. --- Households. --- Households - Europe. --- Households --- Families --- Demography --- Business & Economics --- Economic aspects --- Population --- Home economics
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Ewe (African people) --- Ewé (Peuple d'Afrique) --- Social life and customs --- Politics and government --- Moeurs et coutumes --- Politique et gouvernement --- Ewé (Peuple d'Afrique) --- Eoués. --- Ewe [Volksstam].
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Villages --- Québec (Province) --- Rural conditions --- #SBIB:39A74 --- Etnografie: Amerika --- Quebec (Province) --- -Rural conditions --- Hamlets (Villages) --- Village government --- Cities and towns --- Québec (Province) --- Kempek (Province) --- Canada East --- Province de Québec --- Province of Québec --- Provinsie van Quebec --- Kvebek (Province) --- Правінцыя Квебек --- Pravintsyi︠a︡ Kvebek --- Квебек (Province) --- Κεμπέκ (Province) --- Kebekio (Province) --- Kebek (Province) --- 퀘벡 주 --- Kʻwebek-ju --- Kʻwebek (Province) --- Kupaik (Province) --- קוויבק (Province) --- Ḳṿibeḳ (Province) --- Quebecum (Province) --- Kvebeka (Province) --- Kvebekas (Province) --- Kébeki (Province) --- Кэбэк (Province) --- ケベック州 --- Kebekku-shū --- Kebekkushū --- ケベック (Province) --- Kebekku (Province) --- Provincia Québec --- קוויבעק (Province) --- Kvebeks (Province) --- 魁北克 (Province) --- Kuibeike (Province) --- Kui bei ke (Province) --- Lower Canada --- Rural conditions. --- Villages - Québec (Province) --- Québec (Province) - Rural conditions --- Québec (canada, province) --- Anthropologie --- Conditions sociales --- 20e siecle --- Aspect social
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La famille souche hante la démographie historique comme elle hante l'ethnologie québécoise, et tous ceux qui en parlent la définissent par la transmission indivise du patrimoine à un seul héritier. On l'explique donc en expliquant cette singularité, en invoquant ou la pression démographique, ou le désir d'assurer ses vieux jours. Dans une perspective comparative, toutefois, pression démographique et désir d'assurer ses vieux jours sont fréquents mais la famille souche ne l'est pas et, pour l'élucider, il faut chercher ailleurs, du côté de la composition résidentielle plutôt que de la transmission. Alors s'effritent tous les lieux communs que l'on a pu proférer à propos de la famille souche. On découvre désormais que les pratiques successorales dites typiques de la famille souche s'éclairent à la lumière d'une nouvelle question : pourquoi tolérer la corésidence de la bru ? Une comparaison historique met notre modèle au défi, puisque l'historiographie révèle des pratiques successorales fort différentes en Nouvelle‑France (Dechêne 1974). En comparant les pratiques successorales et résidentielles de la fin du XIXe siècle à celles du XVIle siècle nous concluons que la famille souche n'a pas pu exister au Québec francophone avant la première moitié du XIXe siècle, et nous suggérons une explication. The stem family has invaded historical demography as it has obsessed Quebec ethnography and all those who have studied it haved defined it in terms of impartible inheritance. Explanations of the stem family have therefore amounted to nothing also than explanations of impartible inheritance, either in terms of demographic pressures, or the need to secure old age support. In a comparative perspective, however, demographic pressures and the need for old age securities are widespread, but the stem family is not and, to understand its specificity we need to shift our attention to its residential composition. All the common wisdom statements about it then lose much of their plausibility. In this new perspective, the inheritance practices related to the stem family are best interpreted in the light of a new question : why should the parents tolerate the coresidence of their daughter‑inlaw ? At first glance, the historical evidence may seem to challenge our thesis, since historians have uncovered radically different inheritance practices in the seventeenth‑century. By a systematic comparison of residential and inheritance practices between the 19th and the 17th centuries, we conclude that the stem family could not have existed in francophone Quebec before the first half of the 19th century, and we explain why.
Anthropology --- History.
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L'histoire rurale québécoise des XVIIIe et XIXe siècles présente avec celle du Nord-Est américain des convergences qui ne sont pas sans rappeler l'histoire rurale française, et qui soulèvent les mêmes problèmes théoriques. Comment en effet comprendre le comportement paysan, ses réticences vis-à-vis du marché, son conservatisme même ? Deux positions s'affrontent, l'une, formaliste et s'inspirant de l'économique néo-classique, suppose partout une rationalité commerciale et explique le comportement paysan en termes d'échecs et d'imperfections du marché. L'autre, anti-formaliste, postule l'existence d'une rationalité paysanne non-commerciale. Mais alors que les formalistes savent dériver par une série de corollaires contenus dans la situation de marché un ensemble de comportements qui expriment cette rationalité commerciale, les autres ne réussissent pas à asseoir leurs observations sur une axiomatique qui puisse rivaliser avec l'économique néo-classique. Invoquant ici Chayanov, là Marx ou même Kroeber, ils se contentent de postuler une orientation autarcique, ou domestique, de la production paysanne. C'est le but explicite de cet article que d'esquisser les premiers traits d'une telle axiomatique, et de déduire, à partir d'une définition serrée de l'organisation sociale de la production et de la propriété paysanne. les caractères principaux de sa rationalité propre et d'en dériver presque tous les faits relevés par l'historiographie, tant formaliste qu'anti-formaliste. Peasant production: points for a new economics. -- The rural history of 18th and 19th century Quebec is similar to that of the American Northeast in ways that recall French rural history and raise the same theoretical problems. How to understand peasant behaviors, their conservatism and reluctance about the marketplace? A formalist explanation, inspired by neoclassical economics, supposes a generalized commercial rationality and explains peasant behaviors in terms of failures and imperfections of the market. On the contrary, an antiformalist explanation assumes the existence of a noncommercial peasant rationality. Whereas the formalists are able to derive, through corollaries contained in the market situation, a set of behaviors that reflect this commercial rationality, the antiformalists are unable to ground their observations in axioms equal to those of neoclassical economics. They sometimes talk about Chayanov, Marx or even Kroeber, and are satisfied with postulating an autarkic or domestic orientation of peasant production. This article aims at: outlining such axioms, deducing, from a narrow definition of the social organization of peasant property and production, the major characteristics of a specifically peasant rationality, and thus deriving nearly all the facts that have been pointed out in historiographical accounts, whether by formalists or antiformalists.
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